خرید پابند ماراتن‌ تاخیر در ارائه لایحه بودجه

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، قوه مجریه موظف است لایحه بودجه سالانه کل
کشور را حداکثر تا نیمه آذرماه به مجلس ارائه کند. این الزام قانونی برای
تحویل بودجه کشور  در مجلس هشتم با اصلاحاتی را در آیین نامه مجلس  در نظر
گرفته شد.ماده ۲۱۶ آیین نامه داخلی مجلس قانونی بود که مجلس هشتم با اصلاح
آن در ابتدای کار خود قصد داشت با توسل به آن دولت را مقید به ارائه لایحه
بودجه در زمان مقرر کند، که بر اساس آن دولت مکلف به ارائه لایحه بودجه سال
تا ۱۵ آذر هر سال شد. نمایندگان مجلس ایجاد بی نظمی مالی در عرصه اقتصادی ،
بر هم زدن نظم توزیع اعتبارات در کشور، توقف پروژه های عمرانی به دلیل
تاخیر در توزیع اعتبارات عمرانی ناشی از تاخیر در ارائه بودجه و اجحاف در
حق اعمال کار کارشناسی مجلس بر روی لایحه بودجه از مهم ترین مشکلاتی که در
پی تاخیر در ارائه بودجه به وجود می آید، نام می‌برند.اما این در حالی است
که در سه سال گذشته دولت دهم و سال جاری که به عنوان سال پایانی دولت تلقی
می شود، دولت با قصد و یا بی قصد و غرض لایحه بودجه را به موقع به مجلس
تحویل نداد.

ارائه لایحه بودجه در دولت‌های نهم و دهم به روالی عادی تبدیل شده و
کمترین تاخیر دولت ۳۲ روز و بیشترین آن ۷۵ روز در ارائه لایحه بودجه سال ۹۰
بوده است که باید منتظر بود و دید آیا دولت در سال ۹۱ به عنوان سال پایانی
کار خود، رکورد تاخیر در ارائه بودجه سال پیشین خود را می شکند.

در سال ۸۹  با گذشت  دو ماه و نیم از زمان قانونی ارائه لایحه بودجه سال
۹۰، قوه مقننه در اقدامی که پیش از آن سابقه نداشت بودجه سنواتی برای دو
ماه نخست سال ۹۰ به مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان به صورت تنخواه تصویب
نماید. البته در سال های بعد یعنی در خصوص بودجه سال ۹۱ و در سال جاری در
خصوص بودجه سال ۹۲ رییس مجلس پیش از نزدیک شدن به نیمه آذرماه با ارسال
نامه هایی به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور خواهان تحویل
به موقع بودجه سنواتی به مجلس شد.

غلامرضا مصباحی مقدم ، رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در سال
جاری نیز با ارسال نامه هایی به هیئت دولت خواستار تحویل به موقع بودجه شد
اما حکایت هم چنان باقی است.

 

لایحه بودجه مربوط به سال

زمان تقدیم لایحه بودجه  به مجلس

میزان تاخیر

                   ۱۳۸۵

          ۲۵ دی ۱۳۸۴

۴۰ روز

                  ۱۳۸۶

         ۱ بهمن ۱۳۸۵

۴۶ روز

                 ۱۳۸۷

          ۱۷ دی ۱۳۸۶

۳۲ روز

                 ۱۳۸۸

         ۸ بهمن ۱۳۸۷

۵۳ روز

                 ۱۳۸۹  

         ۴ بهمن ۱۳۸۸

۴۹ روز

                ۱۳۹۰

        ۱ اسفند ۱۳۸۹

۷۵ روز

               ۱۳۹۱

         ۱۲ بهمن ۱۳۹۰

۵۷ روز

               ۱۳۹۲

              ؟

۱۲ روز تا زمان حاضر

 

 

تاخیر دولت در سال قبل در حالی اتفاق افتاد که مجلس هشتم در سال پایانی
کار خود بود و بارها به دولت تذکر داده شد که تاخیر در ارائه لایحه بودجه
با توجه به برگزاری انتخابات دور نهم مجلس شورای اسلامی مشکلات زیادی را در
پی دارد.

 

تاخیر های مکرر و بی نظمی مالی بی‌انتها

تاخیر در ارائه لایحه بودجه به عنوان  مهم‌ترین برنامه مالی  و اقتصادی
کشور در طول سال موجب ایجاد مشکلات سلسله‌وار در سیستم مالی و برنامه‌ریزی
اقتصادی کشور شده و نوعی برنامه اقتصادی کشور را درگیر بی‌نظمی می کند.
نهایی شدن بودجه کشور نیازمند زمانی مناسب است که با تاخیر در ارائه بودجه
این زمان و نظم از دست می‌رود و به ناچار یک نوع بی‌نظمی مالی و برنامه‌ای
در کشور پدید می‌آید .

در این راستا جلیل جعفری بنه خلخال ، عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم کوثر و خلخال در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت تاکید
دارد که تاخیرهای دولت در ارائده لایحه بودجه باعث ایجاد بی نظمی در توزیع
اعتبارات شده است و با وجود فرا رسیدن فصل سرما هنوز اعتبارات عمرانی
استان های سردسیر توزیع نشده است.

عزت الله یوسفیان ملا ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات نیز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خانه ملت تصریح می کند که تحقق اقتصادی مقاومتی بدون تحویل بودجه سنواتی در زمان مقرر شده قانونی غیر ممکن است.

نیات پنهان دولت از ارائه لایحه بودجه با تاخیر

دلایل  مختلفی از جانب دولت و نمایندگان مجلس در خصوص علل تاخیرهای دولت
در ارائه لایحه بودجه مطرح شده است. غالب بهارستان نشینان البته معتقدند که
دولت با قصد و نیت روشن لایحه بودجه را با تاخیر به مجلس می فرستد.

سید شریف حسینی ، عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت تاکید کرد که بودجه سال جاری از لحاظ وضعیت فروش نفت، قیمت دلار و با توجه به سال پایانی دولت بودجه متفاوتی از سال های قبل است.

این عضو هیئت رییسه مجلس هم چنین تاکید کرد که دولت بودجه را دیر به مجلس
ارائه می کند تا مجلس وقت و زمان کافی برای بررسی و یا اعمال نظرات خود و
طبعا تغییر خواست های دولت را نداشته باشد.

پیش از این نیز محمود احمدی نژاد نسبت به تغییرات لایحه بودجه سال ۹۱ در
مجلس اعتراض کرده و مدعی شده بود که قوه مقننه لایحه بودجه را به یک طرح
تبدیل کرده است.

این ادعا البته از جانب نمایندگان مجلس رد شد . بسیاری از نمایندگان در
همان زمان اظهار کردند که دولت از عدم تصویب اعتبار مورد نظر خود در خصوص
اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در بودجه سال ۹۱ ناراحت است .

از طرف دیگر نیز بسیاری نمایندگان مطرح می کنند که به طور کلی دولت خواهان
تصویب کامل لایحه ارسالی بدون تغییرات نظرات دولت در مجلس است و در همین
راستا نیز بودجه را با تاخیر به مجلس می فرستد تا نمایندگان فرصت اعمال
تغییر بر آن را نداشته باشند.

در هفته گذشته نیز رییس جمهور در یکی از سخنرانی های خود مطرح‌کرد که
تعیین یک زمان مشخص برای اراده لایحه بودجه به مجلس نادرست است و زمان
ارائه بودجه باید در یک هم اندیشی بین مجلس و دولت مشخص شود.

در همین راستا سید رمضان شجاعی کیاسری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت تاکید کرد که دولت باید تابع قانون باشد و قانون زمان ارائه لایحه بودجه را نیمه آذرماه تعیین کرده است.

از طرف دیگر اظهاراتی از جانب معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس
جمهور مطرح شده است مبنی بر این که دولت در حال پیش بینی درآمدهای نفتی در
سال آتی است و به همین دلیل هنوز بودجه آماده نشده است.

پیرو این مطلب حسینعلی حاجی دلیگانی ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و
محاسبات تاکید دارد که نمایندگان دولت در کمیسیون دلایلی از قبیل عدم پیش
بینی مصارف در سال آتی و درآمدها را تا کنون از دلایل تاخیر در ارائه لایحه
بودجه مطرح کرده اند در حالی که این مسائل قابل قبول نیست چرا که دولت
باید پیش از این به فکر پیش بینی این درآمدها و مصارف می افتاد و بودجه را
تا نیمه آذرماه تحویل می داد.

احمد توکلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات نیز در پاسخ به این
ادعای دولت مبنی بر این که هنوز درآمدهای نفتی پیش بینی نشده است و به همین
دلیل بودجه با تاخیر به مجلس می‌رسد ، تاکید کرد: شاید دولت تا سال آینده
هم نتواند درآمدهای نفتی را پیش بینی کند، تکلیف بودجه سال آتی چه می شود؟

جواد جهانگیرزاده ، عضو هیئت رییسه مجلس  شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت  تاکید
دارد که دولت از عدم ارائه به موقع بودجه سال ۹۲ نیات پنهانی دارد که این
انگیزه ها در کشور تنش زا است اما مجلس درگیر این تنش های دولت نمی شود چرا
که خلاف منویات رهبر انقلاب است.

این عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی هم چنین تاکید دارد که اقدامات
حاشیه ای دولت مانع از رسیدگی به کارهای اصلی از جمله بودجه نویسی می شود .

وی تصریح می کند  اگر دولت به جای نوشتن حکم های چند صفحه ای برای انتصاب
افراد با اصطلاحات عجیب و بدیع، دو خط حکم ساده بنویسد و زمان را برای
انجام کارهای اصلی از جله بودجه نویسی اختصاص دهد، جای دوری نمی رود.

این در حالی است که محمدرضا میرتاج الدینی ، معاونت رییس جمهور منکر هر گونه قصد و غرض دولت در تاخیر در ارائه لایحه بودجه است.

آنچه روشن است البته ضررهای جبران ناپذیری است که کشور از ماراتن های بی
پایان تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه می‌خورد.سال آخر دولت دهم به پایان
رسید اما باز هم لایحه بودجه به موقع به مجلس نرسید. به اعتقاد بهارستان
نشینان درست است که مجلس فشار کار تصویب بودجه را برای سال آتی با این
تاخیرها متحمل می شود و دولت بعدی نیز به دلیل تخصیص اعتبارات دیر هنگام با
مشکلات جدی روبه رو می شود، اما بدون شک متضرر اصلی این وضعیت مردم ،
تولید کنندگان و بخش خصوصی است که باید با تاخیر های قوه مجریه خود را
هماهنگ کند. این تاخیرها به اندازه ای خسارت های جبران ناپذیر در پی دارد
که گویی دولت با تاخیری در ارائه لایحه بودجه که شاید از نظر رییس قوه
مجریه و مردانش چندان پر اهمیت نباشد، به طور کلی چرخه اقتصادی حرکت کشور
را کند می کند. تاخیر در ارائه لایحه بودجه اگر بدترین بی قانونی دولت وعده
ها نباشد، بدون شک یکی از اثرگذارترین بی قانونی‌های دولت است.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خرید